1. Veilig, vertrouwd voedsel
Er is een grote behoefte aan organisch, duurzaam, lokaal, authentiek en seizoensgebonden voedsel; waarbij mensen erop kunnen vertrouwen dat ze een verantwoorde keuze maken. Met een vegan gerecht met zorgvuldig geselecteerde ingrediënten kun je op deze behoeften inspelen.
2. De beste versie van jezelf
Een andere trend die hoogtij viert is de gezondheidstrend: mensen willen graag de beste versie van zichzelf zijn. Veel bewegen en verantwoord eten kan daarbij helpen: lichtere maaltijden, minder zware sauzen, kleinere porties. Groenterijke vegan gerechten kunnen hierop aansluiten.
3. Op zoek naar nieuwe ervaringen
Consumenten zijn op zoek naar nieuwe belevingen, ook in hun eten en drinken. Ze willen verrast worden. Laat je bijvoorbeeld eens inspireren door de Thaise, Vietnamese of Marokkaanse keuken voor verrassende vegan gerechten.
4. 24/7 gerechten
Eetmomenten lopen steeds meer in elkaar over, de standaardtijden voor ontbijt, lunch en avondeten vervagen steeds verder. ’s Avonds een sandwich, ’s ochtends soep; ’t is maar net waar ze trek in hebben. Vegan past in alle eetmomenten en speelt perfect in op deze trend. Vooral de vraag naar vegan ontbijt- en nagerechten is erg groot.
5. Op zoek naar het achterliggende verhaal
Aansluitend op bovenstaande trends verlangt de consument ook een goed verhaal. Waar komen de ingrediënten vandaan? Wat maakt dit gerecht bijzonder? Met goede storytelling rondom je vegan gerechten vervul je deze behoefte. Zijn je groenten op eigen grond geteeld? Heeft je leverancier een eerlijk deel van de opbrengst gehad? Vertel het je gast!
Plant-based recepten
Op zoek naar plant-based recept inspiratie? Bekijk dan eens onze receptenpagina.