Wat is terroir?
De term ‘terroir’ - van het Franse ‘terre’ (aarde) - kennen we uit de wijnwereld. Het klimaat, de bodem, het seizoen en de teeltwijze hebben immers invloed op de smaak van de drank. Of anders gezegd: het is de lokale setting die het specifieke karakter bepaalt. En dat is eigenlijk niet anders bij producten als vlees, kaas, vis, groenten en fruit. Ook dat zijn terroirproducten.
Unieke, lokale smaak
Terroir staat in scherp contrast met grootschalige productie. Die durft eenvormigheid en smaakvervlakking met zich mee te brengen, terwijl terroir net volop voor smaak gaat. Je proeft het stukje land of zee waar je ingrediënt het levenslicht zag. Dat zorgt voor een uniek product.
Terroir van Belgische bodem
Ook in België wacht heel wat lokaal erfgoed om van te smullen. Misschien wel meer dan je denkt: alleen al in Vlaanderen telde VLAM in het najaar van 2021 een goede 225 traditionele streekproducten - al minstens 25 jaar gemaakt in de streek mét grondstoffen uit de streek. Dát proef je: denk maar aan de typische smaak van ‘onze’ speculaas, beuling of abdijkazen. En dan zijn er nog de Belgische bieren, de beroemde chocolade en onze bergen wit goud: het grondwitloof én de oer-Vlaamse asperge. Stuk voor stuk unieke producten die tot ver buiten onze landgrenzen gesmaakt worden.
Lokale producten op het menu
Ook jij kunt aan de slag met terroirproducten van Belgische bodem. Tal van kwekers, boeren, vissers, jagers en affineurs werken gepassioneerd om jou - en je gasten - te trakteren op unieke topproducten. Uit onze Noordzee komen parels als een lekker zilte pladijs, stevige rog of sappige zeetong, en op het land wachten zorgzaam gekweekte dierenrassen als het Kempisch lam of het West-Vlaams rood rund. Minder voor de hand liggend, maar toch toonbeelden van Belgische terroir, zijn dan weer de heerlijke wijnen die geboren worden op onze glooiende heuvellanden of de Belgische saffraan die nog meer aroma’s bevat.
Waarom kiezen voor terroir?
Als chef, traiteur of slager doe je er goed aan de natuur, het seizoen en de Belgische bodem centraal te zetten op je menukaart of in je toonbank. Door in te spelen op de terroirtrend steun je niet alleen de lokale economie en het korte-keten-verhaal, je vinkt ook nog deze voordelen af:
Terroir als verkoopargument
Steeds meer klanten willen weten waar hun eten vandaan komt. Hoe lokaler, hoe beter je scoort. Klanten linken ‘lokaal’ aan ‘kwaliteit’ en ‘betrouwbaarheid’, omdat het traject van boer tot bord een stuk transparanter en korter is. Met terroir kan je dus snel heel wat klanten overtuigen.
Terroir als prijszetter
Toegegeven, als chef of restaurantuitbater betaal je een hogere prijs voor lokale, ambachtelijke producten. En natuurlijk wil je winst halen uit je menu. Toch blijkt uit consumentenonderzoek, uitgevoerd door Universiteit Gent in 2016, dat je jouw klanten niet zal afschrikken met de prijs van terroirproducten. Als er aangetoond kan worden dat de producten beter scoren op het vlak van milieu en dierenwelzijn is de consument bereid er meer voor te betalen.
Terroir als smaakmaker
Door te werken met lokale, ambachtelijke producten onderscheidt jouw restaurant zich van de rest. Elk terroirproduct blinkt uit door zijn unieke smaak, bepaald door de plaats en de timing van zijn productie. Je serveert steevast kraakverse ingrediënten die jouw keuken zijn eigen, onevenaarbare karakter geven.
Terroir blijft trending
Nog geen terroirproducten op het menu of in de toonbank? Geen nood, de terroirtrend is nog lang niet voorbij zijn hoogtepunt. De vraag naar meer smaak, meer diversiteit en meer puurheid - kortom, meer terroir - zal de komende jaren alleen nog maar toenemen.