Menu
Punten

Pure, lokale producten: ze belanden – met recht en reden – steeds vaker op je menukaart. Maar is dat wel door iedereen geweten? Aarzel niet om je liefde voor lokaal van de daken te schreeuwen. Je zult er veel klantenharten mee winnen. Onze tips vertellen hoe je dat het best doet.

Zet in op lokaal

Steeds meer klanten weten graag wát ze precies eten. En dat gaat verder dan informatie over de bereidingswijze en een opsomming van de ingrediënten. De consument is benieuwd naar waar zijn eten vandaan komt. Liefst horen je gasten dat het om lokale producten gaat, met een zo beperkt mogelijke afstand van boer tot bord. Want lokaal, dat staat voor de meesten synoniem met kwaliteit en duurzaamheid. 

Laat lokaal renderen

Wanneer jij als professionele chef of restaurantuitbater communiceert over de herkomst van je producten, kom je tegemoet aan de nood van je klant om meer over het gerecht te weten te komen. Door uit te pakken met je lokale keuken versterk je ook jouw ‘merk’: je toont dat je duurzaam en verantwoord onderneemt. Hiermee zal je trouwens niet alleen de milieubewuste klant aanspreken, maar ál je klanten het gevoel geven dat ze iets exclusiefs krijgen.

Vertel het lokaal verhaal

Je klant wil dus niet alleen de kok-achter-het-gerecht, maar ook de leverancier-achter-het-ingrediënt leren kennen. Vertel daarom zijn verhaal. Toon foto’s met je leveranciers, vertel over de productie, deel recepten, … Laat geen kans onbenut om je klanten te informeren over al dat lokaal lekkers dat je serveert. 

Tip 1: hou het helder en simpel

Vaak is er geen ingewikkelde uitleg nodig om te vertellen dat je zweert bij lokale producten. ‘Al onze kazen komen van de hoeve van boer Teun’ of ‘Wij serveren bij elk gerecht een lekkere, bijpassende streekwijn’ zegt meestal al genoeg. En je weet: één beeld zegt meer dan duizend woorden. Aarzel dus niet om een foto met je vaste groenteboer of een kaart met daarop de locaties van je leveranciers te delen.

Tip 2: benut bestaande kanalen

Zet in op de communicatiekanalen die je ook vandaag al volop gebruikt: op je website, in je nieuwsbrief of op je socialmediakanaal kun je regelmatig verhalen van je lokale leveranciers posten. (Ja, net zoals wij doen.) Maar het kan ook op je menukaart, waar je de spots richt op die ene bijzondere landbouwer of wijnboer, en zelfs even goed live aan tafel, waar je tijdens het serveren vertelt over je lokale partners.

Tip 3: steun op anderen

Onder het motto ‘samen sterk’ kun je ook op de marketingkanalen van anderen steunen. Veel streek- en bioproducten hebben immers een eigen label. Als ambassadeur krijg jij vast en zeker een plekje op hun platform. En ook de lokale producent kan uitpakken met het feit dat zijn producten in jouw zaak te vinden zijn. Mooi meegenomen, want zo bereik je ineens nog meer potentiële klanten.

Menukaart vol lokaal lekkers

De gemakkelijkste manier om je klanten te vertellen over je lokale producten is erover informeren op je menukaart. Die krijgen je gasten immers altijd in handen. Laat streekgerechten eruit springen met een speciaal symbool of kleurtje, en vermeld bij elk gerecht uit welke streek het vlees, de vis of de groenten komen. En waarom de kaart niet indelen volgens herkomst: uit eigen tuin, uit eigen streek of uit eigen land?

Serveer een lokaal menu

Maak de beleving compleet en combineer je lokale producten in één lokaal gerecht of een lokaal menu. Plak er een naam op die meteen duidelijk maakt dat het om ‘lekkers van hier’ gaat - er is vast wel een ‘lokale held’ of ‘bekend natuurdomein’. Laat je streekgerechten het ritme van de seizoenen volgen, zodat je vlot vier keer per jaar kunt inzoomen op jouw lokale keuken. Wij tippen alvast wat recepten ter inspiratie. Wees maar zeker dat al dat lokaal lekkers in de smaak zal vallen. 

Home
Producten
Favorieten
Cart
Menu