1. Bepaal de inhoud van je (start)pakket
Op de grill horen mooie stukken bbq-vlees, vis of bbq-groenten zoals peper bij zout. Voorzie in totaal minstens 400 gram hoofdingrediënt per persoon. Met 3 soorten bbq-vlees (kip, varken, rund) of een mix van dat alles (kip, kabeljauw en een vegetarische hamburger) heb je alvast een mooie basisselectie aan bbq-gerechten. Twijfel je over de juiste hoeveelheid per persoon? Laat de klant dan kiezen tussen een medium, large of extra large bbq-pakket. Leid met prijszetting je klant naar het ideale format.
TIP: Een gepersonaliseerde of deluxeversie van je bbq-pakket (met een gerijpt stuk rundvlees of schaal- en schelpdieren voor klanten die bijvoorbeeld scampi op de bbq of mosselen op de bbq willen) is naar aanloop van traditionele feestdagen populair én dankzij de meerprijs verhoog je jouw marge.
2. Stem je bbq-pakketten op je doelpubliek af
Ken je klanten en stem je bbq-pakketten op hun profiel af. Merk je dat gezinnen snel de weg vinden naar jouw zaak? Dan is het een idee om familiepakketten en kidspakketten (met bijvoorbeeld hamburgers of hotdogs en de juiste bbq-saus) in je assortiment op te nemen. Zorg dat 1 gezin alle inkopen in je zaak kan centraliseren. Bied daarom niet alleen bbq-vlees van hoge kwaliteit aan, maar ook vegetarische alternatieven en verhoog zo de totale ticket spend van je klant.
TIP: De Raw NoBeef Burger van The Vegetarian Butcher heeft het allemaal: een aantrekkelijke geur, een stevige bite en een heerlijke kruidensmaak die zelfs de grootste carnivoren overstag doen gaan. Door Hellmann’s Real-mayonaise te combineren met bijvoorbeeld ras el hanout kun je bovendien makkelijk uitpakken met een bbq-saus of marinade van het huis. Die kun je niet alleen in bulk voorbereiden maar evengoed in kleinere verpakkingen presenteren – in de etalage of naast het product in de toonbank. Genereer zo een extra verkoop.
3. Verkoop méér dan alleen bbq-vlees
Bijgerechten voor de bbq zoals bbq-salades leveren je vaak een mooie marge op, in sommige gevallen tot het driedubbele van je inkoopprijs. Bij 400 gram bbq-vlees, vis of plantaardige bbq-gerechten voorzie je in de regel 3 bbq-salades. Zorg voor een mooie variatie in je bbq-pakket met een bereide bbq-salade (op basis van gegrilde aubergine, champignons of mais), een ‘vullende’ maaltijdsalade (met aardappel of pasta) en een rauwe bbq-salade (denk aan tomaat, komkommer, wortel of kropsla) die je door je klant laat afwerken met een bijgeleverde dressing. Behalve bbq-vlees, bbq-salades en een dressing kun je ook desserts voor op de bbq aanbieden, zoals een papillot van banaan, rozijn en rum. Bied de optie aan en doe je impulsklant overstag gaan.
TIP: Maak de barbecuebeleving van je klant af met een aantal mooie bbq-sauzen en dressings. Door de glutenvrije Hellmann’s-dressings (o.a. beschikbaar in de varianten ‘caesar’, ‘honing-mosterd’, ‘yoghurt’, ‘thousand islands’) in portieverpakking kun je in elke bbq-box genoeg bbq-saus voorzien. Doordat ze geseald zijn, kun je ze bovendien hygiënisch en vlot over de bbq-pakketten verdelen en boek je tijdwinst.
4. Verras met een onderscheidend bbq-pakket per seizoen
De tijd dat de barbecue alleen tijdens het lente- en zomerseizoen werd aangemaakt, ligt al even achter ons. Maximaliseer de marge van je bbq-pakketten door elk seizoen uit te pakken met een nieuwe samenstelling van bbq-gerechten. Voor een winter-bbq kun je een stuk eendenborst in je bbq-pakket voorzien. In de herfst verwerk je een stuk wild (hert, ree) in je bbq-vlees met pompoen, aardpeer of pastinaak.
TIP: stem je ingrediënten af op de promo’s van je leveranciers. Pas onze tips toe om tot de ideale prijssetting van je bbq-menu te komen.
5. Wees een onestopshop en werk een volwaardige vegetarische bbq uit
Onderzoek uitgevoerd door de Wageningen University & Research toont dat tegen 2030 waarschijnlijk minstens de helft van de consumenten naar een eetpatroon gebaseerd op groenten is overgeschakeld. Een groentebrochette op de bbq is heel populair, maar je kunt ook de spotlights zetten op een ondergewaardeerde bbq-groente als venkel die je in haar geheel kunt grillen op de barbecue. Vul je bbq-pakket aan met producten uit het brede gamma van The Vegetarian Butcher: met een Raw NoBeef Burger kies je voor een plantaardige bbq-optie met een heerlijk vlezige smaak. Speel met je bbq-pakket in op die groeiende vegetarische trend en zorg dat elk gezinslid probleemloos en flexibel zijn of haar gading aan bbq-gerechten vindt in je assortiment.
TIP: Geef een frisse toets aan gegrilde venkel en werk af met Knorr Professional Intense Flavours Citrus Fresh of ga voor een heerlijke gerookte smaak aan je bloemkoolsteak met Knorr Professional Intense Flavours Deep Smoke.
6. Maak het je klant organisatorisch gemakkelijk met je bbq-pakket
Ontzorg je klant en geef in je bbq-pakket enkele fijne bbq-accessoires (zoals een hamburgerdoosje, tipzakje voor frieten, bestekhouder en een aantal servetten) mee die passen in een flexibele setting: mensen vinden het fijn om een barbecue in een walkingdinnerformule te beleven. Ze roepen de sfeer van een festival op en zo komt jouw bereiding in die feestelijke sfeer helemaal tot z’n recht. Wedden dat je een aantal foto’s of story’s met jouw hashtag zult zien passeren?
TIP: Benieuwd naar ons barbecueassortiment waarmee we de beleving van jouw bbq-pakket gevoelig kunnen verhogen? Neem dan contact op met je vertegenwoordiger.
7. Zet in op cross- en upselling
Voorzie bijvoorbeeld standaard een stokbrood met kruidenboter in je basis-bbq-pakket, maar laat je klanten ook de keuze om tegen een meerprijs een ambachtelijk brood te kiezen: denk maar aan focaccia met tuinkruiden of op steen gebakken ciabatta. Ook bbq-hapjes, bbq-kruiden en speciale oliën en boters kunnen een betalende optie zijn.
TIP: Ook een lekker en verfrissend glas verdient je aandacht. Verbreed je assortiment door een exclusieve samenwerking aan te gaan met een lokale drankenhandel of bar. Bied in je bbq-pakket ook wijnen (per fles of pakket) en cocktails (per batch) aan en boost zo je verkoop.