Onze voedingskeuzes worden onder meer beïnvloed door de technologische vooruitgang, het klimaat, de economie, het algemeen welzijn en onze culturele en sociale identiteit. Tegenwoordig worden ook restaurantmenu’s bewuster en duurzamer opgesteld. Overal winnen groenten, fruit, kruiden, pitten en zaden aan belang. Hoe zit het precies met onze nieuwe eetgewoonten?
1. Maatschappelijk bewustzijn
De grootste uitdaging bestaat erin de groeiende wereldbevolking van voedsel te blijven voorzien. Om koeien te laten grazen en groeien, heb je immers voldoende land, water en veevoeder nodig - terwijl net die voorraden slinken. Vlees hoeft niet van het menu te verdwijnen, maar lokaal gekweekt kwaliteitsvlees wordt steeds meer een basisreflex.
2. Snelle stijger
Het publiek dat vegetarische alternatieven voor vleesgerechten bestelt, is allesbehalve beperkt tot vegetariërs. Ook op restaurant komt steeds vaker de vraag naar meer groentengerechten op de kaart. Meer en meer consumenten identificeren zich als "flexitariër" en wisselen graag af met vegetarische gerechten. Een onderzoek uitgevoerd door de Wageningen University & Research toont de waarschijnlijkheid dat tegen 2030 minstens de helft van de restaurantbezoekers naar een groentengebaseerd eetpatroon is overgeschakeld. Dat heeft ook een impact op bijvoorbeeld de positie van een publiekslieveling als stoofvlees met frietjes op jouw menukaart.
3. Uit eigen tuin
Als chef kan je jouw steentje bijdragen door de groenten, kruiden of fruitsoorten die je serveert, zelf te kweken in een eigen moestuin of te werken met lokaal gekweekte groenten, kruiden of fruitsoorten. Ook marketinggewijs is dit een sterke zet: denk aan het verhaal dat je aan elke tafel kunt vertellen.
Een nieuwe groentenklassieker
Expert tip
Met een saus gebonden met groentebouillon en champignonvariëteiten zorg je voor een mooi contrast in je saus. Knorr Professional Geconcentreerde Bouillon Groenten is hiervoor de perfecte partner.