Menu
Punten

De vegan markt groeit als … tja, kool. De vraag naar veganistisch eten is de afgelopen jaren flink gestegen. Plantaardige alternatieven verdienen dus zeker en vast een plekje op je menukaart. Wij helpen je inspelen op de vegan trend.

Veggie of vegan: wat is het verschil?

Een maaltijd is vegetarisch als ze geen ingrediënten van gedode dieren bevat – geen vlees of vis, maar ook geen bijproducten van de slacht, zoals gelatine. Veganisten gaan nog een stapje verder: zij eten helemaal niets dierlijks. Dus ook geen kaas, melk, boter, eieren of honing. In veganistische gerechten zitten enkel en alleen plantaardige producten

Groeiende vegan trend

De consument wordt zich steeds meer bewust van het effect dat hij – en zijn voeding – heeft op zijn leefomgeving. Zeker de jongere generatie streeft naar een zo klein mogelijk impact op het milieu, waardoor vegetarisch en veganistisch eten aan populariteit wint. Een recent onderzoek van iVOX in opdracht van EVA vzw wijst uit dat de helft van de Belgen in de toekomst minder vlees wil eten en dat een kwart van de Belgen jonger dan 34 jaar vandaag al regelmatig vegetarisch eet.

Vegan menu voor iedereen

De tijd waarin je als chef alleen vegetarisch en vegan kookte voor vegetariërs en veganisten is alvast voorbij. Uit hetzelfde iVOX-onderzoek blijkt dat ruim de helft van de Belgen minstens 1 vegetarisch gerecht op de menukaart wil en dat meer dan een derde er ook vegan op verwacht. Bij de jongeren liggen die cijfers zelfs nog hoger.

Breed vegan publiek

De redenen waarom je klanten voor veggie- of vegan gerechten kiezen lopen uiteen: de ene wil iets nieuws proberen, de andere is bezorgd voor het klimaat of zijn gezondheid. Ook klanten met intoleranties of uit culturen met strikte voedselvoorschriften kiezen vaker voor veggie of vegan. Met een handvol vegetarische en veganistische gerechten op je menukaart bereik je dus een breed publiek. 

Hoe speel je in op de vegan trend?

Natuurlijk stem jij je keuken graag af op de wensen van je klanten. Maar hoe neem je nu die sprong naar een vegan aanbod? Goed nieuws: de inspanning is kleiner dan je denkt. 

Make-over voor je menu

Misschien heb je al enkele ‘toevallige’ veggie- of vegan gerechten op je kaart staan. Laat ze voortaan een prominentere plaats innemen. Andere gerechten tover je dan weer vlot om tot een vegetarische of veganistische variant. Wat denk je bijvoorbeeld van een lasagna met alleen groenten of een Club Sandwich zonder kip mét vegan saus?

Durf ervoor te gaan

Hoe meer vegetarisch of vegan je aanbiedt, hoe meer vegetarisch of vegan je verkoopt. Voorzie dus zeker meerdere opties op je kaart. Of zet eens alleen veggie- en vegan gerechten op het suggestiebord. Dat kan op een ‘meatless monday’ of tijdens een speciale ‘vegan maand’, waarin je bijvoorbeeld korting geeft op je veganistische gerechten.

Promoot je vegan gerechten

Ga er niet van uit dat je gasten wéten dat je een vegetarisch of veganistisch aanbod hebt. Breng hen ervan op de hoogte: deel foto’s van leuke veggie- en vegan bordjes op social media, communiceer erover in je nieuwsbrief en pas je menukaart ook online aan. In het restaurant zelf zorg je voor goed opgeleid zaalpersoneel dat de veggie- en vegan gerechten kan promoten. 

Vegan lokt klanten

Het feit dat fooveganistisch eten steeds meer gesmaakt wordt door foodies valt alvast af te leiden uit de restaurantbezoeken: reserveringsplatform The Fork zag de laatste jaren de boekingen in veganistische restaurants of restaurants met veganistische opties vertwaalfvoudigen in België. Geef toe, een overtuigende reden om in te zetten op jouw veggie- en vegan aanbod, toch?! 

Home
Producten
Favorieten
Cart
Menu