Onze voedingskeuzes worden onder meer beïnvloed door ecologische en gezondheidsoverwegingen. Steeds vaker kiezen consumenten, onder wie zelfs vleesliefhebbers, voor plant-based alternatieven. Chefs kunnen die stijgende groep ‘flexitariërs’ niet langer negeren. Wie nieuwe gasten en toekomstige generaties wil verleiden, zorgt voor een aantal plant-based opties op de menukaart.
1. Ecologischer en smaakvol
De grootste uitdaging bestaat erin de groeiende wereldbevolking van voedsel te blijven voorzien. Elk jaar worden ruim 70 miljard dieren geslacht om mensen wereldwijd te voeden. Flexitariërs gaan daarom steeds vaker op zoek naar duurzame eiwitvervangers die zo goed mogelijk de smaak en textuur van vlees, vis en zuivel imiteren, zonder dat ze implicaties hebben op onze gezondheid en het milieu. De voornaamste reden waarom Belgen flexitarisch eten, is hun gezondheid. Speel op dat gevoel in met je suggesties, zorg voor een passende uitstraling en verzin een creatieve naam voor die gerechten.
2. Plant-based vleestransitie
3. Nieuwe smaakrijkdom
Aangezien er overduidelijk een nieuwe keuken wordt geserveerd die minder eenzijdig op vlees is afgestemd, kan je daar ook als chef je voordeel mee doen. Omdat de plant-based keuken voor heel wat gasten onbekend terrein is, kan je hen in een nieuwe beleving onderdompelen en verrassen. Laat je gasten nieuwe ingrediënten en kruiden ontdekken en betrek ze zo in jouw verhaal.