1962
Op 11 september 1962 wordt in het West-Brabantse Langeweg op het gemengde boerenbedrijf van Gerrit en Janny Korteweg een jongetje geboren: Jaap Korteweg. Hij lijkt in de wieg gelegd te zijn om het agrarisch bedrijf van z'n ouders (8e generatie akkerbouwers en veehouders) over te nemen. Dat gebeurt ook, maar de kleine man is eigenzinnig en hij schakelt het gangbare gemengde bedrijf om naar biologische akkerbouw.
1998
De uitbraak van de varkenspest in 1998 zorgt voor in ieder geval één vegetariër meer. Jaap besluit geen dieren meer te eten. Hij blijft echter heimwee houden naar de smaak, de bite en de structuur van dierlijk vlees.
Er wordt contact gelegd met producenten van plantaardige eiwitten en wetenschappers om een nieuwe generatie vegetarisch vleesch te ontwikkelen, niet van dierlijk vlees te onderscheiden.
Samen met innovatieve chef-koks wordt er gewerkt aan processen om de smaak van rund, varken en kip te vangen in vegetarische producten die ten minste dezelfde kwaliteit hebben als het origineel. Met succes!
2010
Op dierendag 2010 vindt de oprichting van De Vegetarische Slager in Den Haag plaats. Een traditionele slagerij waar alleen hardnekkige vooroordelen worden geslacht.
2011
Ferran Adrià (El Bulli, Barcelona) proeft met een team van topkoks ons vleesch gemaakt van peulvruchten. Ze prijzen het substituut: “Dit is malser dan varken, sappiger dan kip!”
Steeds meer groentewinkels, keurslagers en versspecialisten worden The Vegetarian Butcher™ Dealer.
We mogen de Triodos Bank Hart-Hoofdprijs 2011 in ontvangst nemen voor 'meest innovatieve en inspirerende bedrijf’.
2012
Samenwerking met de eerste Nederlandse supermarkten is een feit! Vanaf nu bieden alle Coop’s, Ekoplaza’s en Jumbo-winkels het The Vegetarian Butcher™-assortiment aan.
Op de voorpagina van de nrc.next: “Liever nepkip dan plofkip”. Een ode aan vegetarisch vleesch.
Gehakt wordt Gehackt! De pluimveesector is het er niet mee eens dat The Vegetarian Butcher™ “meelift op de goede naam van kip” en dient een klacht in bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit over onze productnamen. Er worden zelfs Kamervragen gesteld over de kwestie. De namen worden aangescherpt waardoor duidelijk wordt gemaakt dat de smaack en structuur van dierlijk vlees ‘gehackt’ zijn.
In een groot artikel in de New York Times, vraagt culinair columnist Mark Bittman zich af: "Why, in other words, use the poor chicken as a machine to produce meat when you can use a machine to produce ‘meat’ that seems like chicken?"
2013
Lancering van de mc² NoBeef Burger in Parijs. De traditionele hamburger heeft eindelijk een serieuze vegetarische uitdager die zich op alle fronten kan meten met het origineel, maar zeven keer duurzamer is.
De marketeers van JWT Intelligence spotten The Vegetarian Butcher™ als wereldwijd aanjager van een vegetarische trend die in 2013 definitief doorbreekt.
Samenwerking met Delhaize is een feit waardoor we kunnen lanceren in België.
Consumentenbond is lovend over onze Vegetarische Kipstuckjes: “The Vegetarian Butcher™ duidelijk de winnaar, lekker en lijkt erg op kip. Qua voedingswaarde doet het niet onder voor kip en is zelfs beter".
2014
Onze transparante verpakkingen maken plaats voor kartonnen diepvriesdoosjes.
Consumentengids: Onze mc2 NoBeef Burger wordt als beste gewaardeerd van alle vegetarische hamburgers: "Een heerlijke kruidensmaak en een aantrekkelijke geur."
The Vegetarian Butcher™ Jaap Korteweg vertelt zijn verhaal op TEDX Ede.
Je kan onze Visvrije Tonyn Salade vinden op het menu bij Bagels & Beans.
Ook buiten Europa is er veel vraag naar ons vleesch, we breiden steeds verder uit!
Daarnaast wordt onze prijzenkast aangevuld met de Veggiebite Award en de Vegan Award binnen de categorie ‘Vegan Friendly Merk'.
2015
Succesvolle crowdfundingcampagne voor de realisatie van onze nieuwe fabriek: binnen drie weken halen we 2,5 miljoen op.
Jaap Korteweg wordt verkozen tot Ondernemer van het Jaar 2015!
Op 1 november 2015 organiseren we een Kick Off Party in onze toekomstige nieuwe fabriek voor al onze fans, obligatiehouders en partners. Tijdens dit feestje introduceren we tevens de allereerste plantaardige Biefstuck ter wereld in samenwerking met Wageningen Universiteit (WUR).
2016
We openen onze eerste internationale Conceptstore in Berlijn.
We vielen in 2016 enorm in de prijzen! Hierbij een lijstje:
• We wonnen de "Duurzame Week Utrecht Award" in de categorie Retail.
• Onze Vegetarische Kipstuckjes werden bekroond als "Beste Vegan Product" tijdens de Vegan Awards 2016.
• PETA reikte ons de award uit voor "Meest Meelevende Onderneming".
• Ontvingen de "Corporate 4 Animals 2016 Award" van de Eurogroup for Animals.
• Als kers op de taart werd Jaap Korteweg verkozen tot "EY Emerging Entrepreneur of the Year 2016"!
2017
De jury van de New Food Challenge koos The Vegetarian Butcher™ tot een van de acht finalisten om een nieuwe vleesopvolger te ontwikkelen. In ons geval vegan draadjesvleesch.
De voedselrevolutie breidt zich uit: The Vegetarian Butcher™ wordt opgericht in Israël, Griekenland en Finland.
Na het succes van de Satéballetjes, worden samen met Unox ook Vegetarische Balletjes in Tomatensaus gelanceerd.
The Vegetarian Butcher™ wordt uitgeroepen tot Marketing Scale Up Company of the Year en ontvangt de Agrofoodpluim van de provincie Noord-Brabant.
2018
Samen met verschillende landelijke supermarkten starten we het jaar met nieuwe verse maaltijden als pizza, spaghetti, boerenkool en salades. Zo maken we het de consument nóg een stuckje makkelijker om te kiezen voor vegetarische opties.
Op 1 april openen we Vegetarische Slager Restaurant De Vleesch Lobby in Den Haag waar plantaardig vleesch het centrale thema vormt. Uniek in z’n soort! Dé plek voor carnivoren, omnivoren, herbivoren en flexivoren.
Nieuwe ontwikkelingen in de New Food Challenge: we winnen €250.000 voor de ontwikkeling van plantaardig draadjesvleesch gemaakt op basis van peulvruchten.
2019
Pop-uprestaurant De Vleesch Lobby wordt verkozen tot Leukste Restaurant van Den Haag en sluit na een succesvolle periode zijn deuren. We draaien het om: in plaats van op onze eigen menukaart, gaan we The Vegetarian Butcher™ bij andere restaurants op de kaart zetten.
Het miljoenste vegan Satébroodje bij Albert Heijn vliegt (als een warm broodje) over de toonbank! Het in 2017 geïntroduceerde broodje blijkt een groot succes te zijn onder een brede groep vleesliefhebbers; van carnivoor tot vegan. Jurre vond het gouden ticket en won heerlijcke prijzen.
The Vegetarian Butcher™ is de Coolest Dutch Brand 2018! Na meerdere rondes en beoordelingen door een vakjury, komen we in de finale tegen Vandebron en Tony’s Chocolonely als winnaar uit de bus met maar liefst 77% van de stemmen.
Nog meer prijs! We winnen de FoodQualityAward van FoodPersonality. De jury: "The Vegetarian Butcher™ is een bedrijf dat de wereld echt heeft veranderd."