Menu
Punten

Thuis culinair genieten, is populairder dan ooit, zeker tijdens de feestdagen. Klanten gaan dan ook steeds vaker op zoek naar kwaliteitsvolle maaltijden die ze zelf in een mum van tijd op tafel kunnen zetten. Een kant-en-klare maaltijdbox, boordevol lekkere gerechtjes, is dan ook een bestseller tijdens het eindejaarsseizoen. Een uitgelezen kans om meer omzet te scoren. Maar hoe haal je er het maximum uit? Zet ook de 7 stappen naar meer marge. 
Afbeelding van maaltijdbox met allerlei soorten kazen

1. Bepaal zorgvuldig de inhoud van je pakket

Bied je voornamelijk kant-en-klare vleespakketten aan voor een feestelijke gourmet of fondue? Voorzie voldoende vlees per persoon (zo’n 300 à 400 gram) met huisgemaakte sauzen en lekkere koude én warme side dishes.

En waarom geen speciale, gepersonaliseerde luxebox samenstellen, met je beste, huisbereide gerechten?  Klanten betalen er graag wat meer voor. Zorg ervoor dat de box alles bevat voor een spetterend feest, van aperitief tot dessert. Steek er bijvoorbeeld een originele aperitief bij, met bijbehorende hapjes. En wat dacht je van een QR-code met een passende playlist en/of serveerinstructies? Hoe meer verrassingen er in zo’n foodbox zitten, hoe leuker het wordt voor je klanten.

Afbeelding van maaltijdbox met allerlei soorten vlees

2. Stem je pakketten af op je doelpubliek

Ken je klanten en stem je pakketten af op hun specifieke profiel. Vooral veel gezinnen onder je klanten? Werk dan met familiepakketten en kidspakketten. Vergeet ook de vegetariërs niet. Ook al blijven vleesgerechten supergoed scoren met eindejaar, toch is er alsmaar meer vraag naar vegetarische en gezondere maltijdboxen. Speel daarop in door te variëren in je bijgerechten. Maak smaakbommetjes van groentegerechten. En neem je klanten mee naar verre landen.

3. Zet in op cross- en upselling

Een maaltijdbox is de ideale tool om aan cross- en upselling te doen. Bevat je maaltijdbox brood? Bied klanten dan de optie om voor een ambachtelijk brood te gaan tegen een kleine meerprijs,  denk maar aan focaccia met tuinkruiden of op steen gebakken ciabatta. Ook huisgemaakte hapjes, dips en boters kunnen een betalende optie zijn.

TIP: Ook een lekker en verfrissend glas verdient je aandacht. Verbreed je assortiment door een exclusieve samenwerking aan te gaan met een lokale drankenhandel of bar. Bied in je feestpakket ook wijnen (per fles of pakket) en cocktails (per batch) aan en boost zo je verkoop.

Afbeelding lokaal adverteren

4. Start op tijd met de promotie van je maaltijdbox

Je klanten beginnen al enkele maanden vooraf plannen te maken voor eindejaar. Zorg er dus voor dat je vanaf begin november je feestpakketten in de kijker zet.

  • Deel eindejaarsfolders uit en stuur een e-mail naar je vaste klanten. Trek die klanten sneller over de streep door bijvoorbeeld een kleine korting te geven als terugkomactie of een extraatje aan de snelste bestellers.
  • Fotografeer een proefpakket en gebruik die op je website en social media om je maaltijdboxen aan te prijzen.

 

Om je op weg te helpen met adverteren op sociale media biedt UFS je nu een gratis Facebook-advertentie aan ter waarde van €450 waarbij we (potentiële) klanten bij jouw in de buurt bereiken.

Krijg meer likes op je maaltijdbox met deze tips: 

  • Laat de voorbereidingen achter de schermen zien. Mensen vinden het leuk om ‘binnen’ te kijken.
  • Laat de mensen achter je bedrijf zien, de trots en de liefde voor het vak.
  • Vertel het verhaal van een bijzonder product of een speciale bereiding.

Ben je nog niet ingeburgerd in sociale media? Dit artikel zet je stap voor stap op weg

Afbeelding van maaltijdbox in slagersbakje

5. Ga voor een topservice bij je maaltijdbox

Je klanten zijn bereid om wat meer voor hun foodbox te betalen als ook je service onberispelijk is. Hoe pak je dat aan?

  • Vlotte bestelling en afhaling: is je slagerij of traiteurzaak voorzien op 200 maaltijdboxen in 1 dag? Hoe hou je rekening met allergenen? En hoe vermijd je dat er op het piekuur 50 mensen aan je deur staan? Teken de hele flow – van bestellen tot afhalen – stap voor stap uit. Met een goed geoliede maaltijdboxmachine verover je de harten van je klanten.
  • Duidelijke informatie en toelichting bij de bereiding: maak werk van de handleiding bij je maaltijdbox. Vertel wat je klanten krijgen en hoe ze hun gerechten het best kunnen opwarmen en serveren. Of maak een video die ze via een QR-code kunnen bekijken.
  • Voeg iets persoonlijks toe: een handgeschreven kaartje, een leuke quote op de verpakking of een minicadeautje voor de kinderen. Een klein gebaar laat een grote betrokkenheid bij je klanten zien. En is het haalbaar, breng de maaltijdboxen dan zelf rond bij je klanten. 
Afbeelding van gsm die foto trekt van gerecht

6. Is je maaltijdbox Instagrammable?

We leven in een Instagramcultuur: veel mensen laten vrienden en familie via sociale media meegenieten van hun feestgerechten. En dat betekent gratis reclame voor je zaak! Zorg er dus voor dat je maaltijdbox én gerechten extra mooi presenteren. Je succes een handje helpen? Daag je klanten uit om foto’s van hun feestbox te delen met de hashtag van je zaak. Of verwerk subtiel je naam in de gerechten, zoals een chocolade naamplaatje op je dessert. 

7. Maak je klanten warm voor een volgende bestelling

Zijn je klanten fan van je maaltijdboxen? Het ideale moment om alvast Valentijnsbox te beginnen plannen en promoten. Steek nu al een Valentijnsmenu en een bestelformulier bij je eindejaarsboxen of bied klanten een korting of waardebon mee voor een volgende bestelling.

Home
Producten
Favorieten
Cart
Menu