1. GEBRUIK ELKE PLEK VAN JE TOONBANK
Maak slim gebruik van je hele koeltoog. Bovenop zet je producten zoals kruiden, olie ... Een ander goed idee is een schaal met proevertjes van een nieuw product of iets waarvan je meer wilt verkopen. Denk bijvoorbeeld aan aperitiefhapjes voor de eindejaarsperiode.
Gebruik een mix van grote, middelgrote en kleine bakken om je toog zelf in te richten. Zo kun je veel meer presenteren op 1 vierkante meter. Heeft je koeltoonbank hoeken? Laat dan hoekschalen, -bakken of -plateaus op maat maken om elke vierkante centimeter van die hoeken optimaal te benutten.
Bij Van Eccelpoel
“Dit is de absolute basis”, zegt Lawrence Vechter van Van Eccelpoel.
"Je mag absoluut geen lege plekken in je koeltoog zien. Het is onvermijdelijk dat er tussen de schalen en bakken lege plekken te zien zijn, maar die vullen we op met verse groenten zoals sla en peterselie. Dat doen we bewust, want verse groenten benadrukken dat ook je producten vers zijn.”
En let er eens op naar welke plek aan je toonbank je klanten lopen als ze je winkel binnenkomen. Het is dé plek om producten te leggen die je goed wilt doen verkopen. Bijvoorbeeld je eigen specialiteiten, producten in promotie of de meest genomen producten.
Tip: wissel de producten op die plek af – bijvoorbeeld elke maand –, houd bij hoeveel je ervan verkoopt en hou alleen je bestverkopende producten over.
2. HOU JE TOONBANK GEVULD EN VERS
Je klanten kopen eerst met hun ogen. Een lege toonbank en uitgedroogde producten verkopen dan ook niet. Houd de toonbank in je winkel dus constant goed gevuld. Op kalme momenten leg je je producten wat breder. Zo heb je er minder nodig, maar blijft je koeltoog goed gevuld. En haal producten die er niet vers en lekker meer uitzien uit je toog. Verwerk ze daarna in je bereidingen. Zo verdien je er nog geld aan en beperk je je verlies.
Bij Van Eccelpoel
“Bij Van Eccelpoel hebben we een gouden regel”, zegt Lawrence daarop.
“Zodra een schaaltje of bakje halfleeg is, moet er worden aangevuld. Een goedgevulde koeltoog trekt klanten aan. Hoe gevulder, hoe meer je verkoopt. En hoe meer je verkoopt, hoe verser je producten blijven die je erin legt. We laten onze producten ook zo weinig mogelijk verloren gaan. Verse zaken die overblijven in de toog, zijn nog perfect van kwaliteit en verwerken we in onze zelfbereide maaltijden. Zo gaan we creatief en duurzaam met onze producten te werk.”
3. GEEF JE TOONBANK DE JUISTE UITSTRALING
Wat wil je met je toonbank uitstralen? Hoe je hem presenteert en praktisch inricht maakt een groot verschil. Het bepaalt hoe je klanten je zaak zien. Toon dus waar je voor staat. Zet de producten waar je trots op bent op een opvallende plek. Of laat ze in het oog springen door ze wat hoger te zetten of er iets opvallends bij te leggen zoals een fles wijn die er lekker bij smaakt. Zo doe je meteen ook aan crossselling
Kies ook het presentatiemateriaal en de decoratie die bij de uitstraling van je toonbank en zaak passen. Ga bijvoorbeeld voor moderne, vierkante en horizontale schalen en bakken in inox als je een moderne, strakke uitstraling wilt. Of ga iets klassieker met traditioneel presentatiemateriaal in keramiek. En gebruik verse groenten, kruiden en fruit als decoratie om de versheid van je producten te benadrukken. Denk ook aan de tijd van het jaar en speel in op specifieke feestdagen zoals de eindejaarsperiode.
Zorg ervoor dat je koeltoonbank rustig, verzorgd en logisch oogt. Werk bijvoorbeeld in blokken van productgroepen en thema’s. Leg productgroepen zoals rundvlees, gevogelte, slaatjes, bereide maaltijden in blokken samen. En laat er een eyecatcher per blok of productgroep uitspringen. Speel in op thema’s zoals de eindejaarsperiode door de producten die op dat moment populair zijn bij elkaar te leggen. En het lijkt een detail, maar laat al je lepels, vorken en tangen altijd dezelfde kant op wijzen. Dat heeft een grote invloed op de verzorgde presentatie van je producten en koeltoog.
Bij Van Eccelpoel
“Wij laten onze toonbanken er zo strak mogelijk uitzien”, reageert Lawrence.
“En elke dag laten we enkele producten opvallen. Een voorbeeld: de smallere uiteinden van hammen blijven meestal over. Door ze te versnijden en als blikvanger wat hoger in onze toonbank op houten blokken te leggen, bieden we onze klanten iets nieuws aan. Zo gaat er opnieuw niets verloren.”
“Het is ook belangrijk dat je durft te proberen en zelf ziet wat werkt en wat niet. Het is niet omdat het bij een collega niet werkt, dat het ook bij jou niet werkt. Bij Van Eccelpoel wisselen we onze producten af en toe van plaats. Want je vaste klanten gaan altijd op dezelfde plek aan je koeltoog staan: de plek waar hun ‘vaste’ producten liggen. Door die te verplaatsen, ‘dwing’ je ze om op een andere plek te gaan staan. Zo zien ze ook je andere producten liggen.”
Durf te proberen en ervaar zelf wat werkt en wat niet.
Tip: ken je klanten. Heb je vooral klanten die bereid zijn meer uit te geven? Dan leg je in je toonbank het accent op exclusievere producten. Kijken de meeste van je klanten naar hun budget? Dan zet je goedkopere producten in de schijnwerpers.
4. VERLICHT JE TOONBANK
De verlichting in je toonbank bepaalt voor een heel groot deel de presentatie. Hierop moet je letten:
- Verlicht je koeltoonbank zo egaal mogelijk. Zo zijn al je producten even goed zichtbaar.
- Stel de lichtsterkte op maximaal 900 lux in. Zo voorkom je dat je vlees verkleurt.
- Hou rekening met het soort vlees. Rood vlees komt mooier uit met warmer licht.
Bij Van Eccelpoel
“Verlichting is inderdaad levensbelangrijk,” beaamt Lawrence. “Licht laat je producten ‘blinken’. Het vergroot hun aantrekkingskracht. Die egale verlichting van je toonbank is de basis. Producten die minder goed zichtbaar zijn verkopen niet. We gebruiken ook de spots in onze winkel om bepaalde producten letterlijk in de spotlights te zetten. En ook de kleur van het licht speelt een grote rol. Vlees komt bijvoorbeeld beter uit met wat roder licht, vis met witter licht en brood met geler licht.”
Producten die minder goed zichtbaar zijn, verkopen niet.
Tip: ook de verlichting van je winkel heeft een invloed op hoe je producten er in je koeltoog uitzien. Verlicht je koeltoonbank ook met led. Je zult de positieve gevolgen merken op je energiefactuur.
5. PRIJSKAARTJES: VEEL MEER DAN ALLEEN DE PRIJS
Het prijskaartje is een vaak onderschat onderdeel van productpresentatie. Het is veel meer dan een kaartje waarop je alleen de naam en de prijs van het product zet. Het is de ideale plek om je klanten nuttige informatie en advies te geven. Een gratis service die ze zeker naar je winkel doen terugkomen. Je vermeldt of geeft bijvoorbeeld:
- De herkomst of afkomst van het product
- De naam van de lokale boeren waarmee je samenwerkt
- Welke andere producten er goed bij smaken
- Kort bereidingsadvies: ‘10 minuten op 180 graden in de oven’
- De info dat het product allergenen- of glutenvrij is
- Korte omschrijvingen die het water in de mond doen lopen: ‘heerlijk malse varkenswangetjes’ in plaats van gewoon ‘varkenswangetjes’
Bij Van Eccelpoel
“We hebben zo veel producten dat het onmogelijk is om ze allemaal van extra info te voorzien. Maar we zetten op onze prijskaartjes wel dat een product huisbereid is. Ook ons rundvlees West-Vlaams rood zetten we zo in de kijker. En af en toe leggen we bij een product een lekker recept waar je dat perfect in kunt gebruiken.”
Tip: gebruik handgeschreven kaartjes die niet te groot zijn. Grote kaartjes maken je toonbank druk en onoverzichtelijk. Met kaartjes die de juiste grootte hebben, breng je rust.
6. ZET IN OP ZELFBEDIENING EN AFHALING
Ook een meubel of kast waar klanten zelf producten kunnen nemen draagt bij tot je omzet. Het aanbod dat je daar presenteert, kan gaan van wijnen over sauzen tot verpakte vleeswaren, slaatjes en zelfbereide maaltijden. Met zelfbediening haal je meer klanten naar je winkel en verhoog je ook het gemiddelde bedrag dat je klanten spenderen. En je wint er plek mee in je toonbank. Zo heb je daar extra ruimte om je andere producten te presenteren.
Bij Van Eccelpoel
“Zelfbediening zorgt voor een goede afwisseling. Wij hebben geen vaste producten die we in onze zelfbedieningsmeubels zetten. Zelfbereide maaltijden zijn zowat het enige wat we nooit in onze koeltogen verkopen. We bekijken het product per product. En we zetten ook niet zomaar om het even wat in onze zelfbediening. We testen en proeven elk product dat we verkopen. Alleen de producten die het vertrouwen van onze klanten niet beschamen en voldoen aan onze standaarden bieden we daar te koop aan.”
“Bij Van Eccelpoel gaan we zelfs nog iets verder dan zelfbediening. Via de telefoon en onze webshop kunnen onze klanten hun bestelling plaatsen. Die kunnen ze in onze winkel afhalen. We denken eraan om een kluis te plaatsen zodat ze hun bestelling ook na de openingsuren nog kunnen meenemen. En we hebben plannen voor een automaat buiten de zaak waarin we onze zelfbereide gerechten aanbieden.”
We leggen niet zomaar om het even wat in onze zelfbediening: alleen de producten die voldoen aan de kwaliteit die we onze klanten willen bieden.
Tip: laat klanten die verpakte producten kopen altijd weten dat ze een andere hoeveelheid kunnen krijgen. Opnieuw een kleine moeite die goud waard is.
7. PRESENTEER EN VERPAK JE PRODUCTEN DUURZAAM
Je presentatie en uitstraling stoppen niet bij je toonbank. Ook je verpakkingen spelen een grote rol. Vandaag de dag heb je bij verschillende van je klanten een streepje voor als ze zien dat je inzet op duurzaamheid. En dat kan al op een heel eenvoudige manier. Bijvoorbeeld met composteerbare verpakkingen, presentatieschalen in bamboe of papieren verpakkingen waarvan je klanten het plastic makkelijk kunnen aftrekken wanneer ze hun afval sorteren.
Bij Van Eccelpoel
“De overgang naar duurzame verpakkingen is al een tijd bezig. Langzaamaan zijn we onze verpakkingen aan het vervangen door kraftpapier en -karton. In onze afdeling groenten en fruit gebruiken we composteerbare verpakkingen en kunnen onze klanten draagtassen kopen”, zegt Lawrence Vechter.
Je scoort ook met verse kruiden en fruit als decoratie, papieren of stevige stoffen draagtassen en herbruikbare verpakkingen die je klanten weer kunnen meebrengen om ze opnieuw te laten vullen.
Tip: vraag je leveranciers om je op de hoogte te houden van de nieuwste ontwikkelingen in duurzame verpakkingen en presentatiemateriaal.
Lees ook: Duurzaam verpakken voor een mooie marge | Unilever Food Solutions
EXTRA TIP VAN VAN ECCELPOEL: TREK JE UITSTRALING DOOR NAAR JE HELE WINKEL
“De inrichting van je toonbank moet je doortrekken naar je hele winkel. Je winkel en koeltoog moeten dezelfde uitstraling hebben. Het hele plaatje moet kloppen. Bij Van Eccelpoel steken we daar veel tijd en energie in. Elke week bekijken we welke producten we extra in de kijker willen zetten. Die stallen we dan mooi uit, of we maken er een speciaal standje voor.”
“We willen dat onze klanten hun winkelbezoek als gezellig ervaren. De inrichting van onze hele winkel is daarop afgestemd. Van de kleuren over de verlichting tot de benamingen van onze afdelingen en productassortimenten. Onze vleestoog hebben we bijvoorbeeld ‘Meatingplaats’ genoemd, onze vistoog ‘Het anker’ en onze kaastoog ‘Voor jong en oud’. Dat slaat aan bij onze klanten”, geeft Lawrence Vechter als laatste tip mee.
Je toonbank en je winkel: het hele plaatje moet kloppen.