Menu
Punten

Het recente advies om horecazaken de komende weken te sluiten, raakt onze sector financieel in het hart. Om deze periode toch te overbruggen, zullen veel zaken overschakelen naar thuislevering. Voor veel chefs is dit dan ook helemaal nieuw: het is een andere manier van werken; je draagt je gerecht over aan iemand anders… Allemaal belangrijke aspecten waar je als chef rekening mee moet houden. Maar als je het goed aanpakt, kan je als restaurant nog steeds (achter de schermen) open blijven zonder dat er grote aanpassingen nodig zijn. Met deze 10 tips & tricks krijg je jouw gerechten mooi en warm bij de gasten thuis!

Tip 1: Ga slim om met je menukaart

Hou je menu voor de thuislevering simpel en maak een selectie van gerechten in plaats van het hele menu te gebruiken. Zet die gerechten op de kaart, waarmee je grote marge kan bereiken. Zo haal je schaalvoordelen op de inkoop van je producten. 

Tip 2: Besteed je thuislevering uit aan meerdere partijen

Door met thuisleveringspartners te werken, betaal je hen een vast percentage per bestelling en heb je geen extra vaste kosten zoals een abonnement. Daarbij wed je beter niet op één paard. Er zijn behoorlijk wat partijen op de markt, dus zorg dat je met meerdere afspraken maakt, zodat je niet van één partij afhankelijk bent.

Tip 3: Wees goed voorbereid

Tip 3: Wees goed voorbereid

Een goede voorbereiding is het halve werk. Je mise-en-place is uiteraard cruciaal voor een soepele gang van zaken in de keuken, of je nu wel of niet thuisbezorgt. Maar hou ook rekening met extra drukke momenten. Qua thuislevering is het tussen 18.00 en 20.00 uur spitsuur. In deze periode komen sommige mensen misschien niet graag buiten en kiezen ze ook eerder voor levering aan huis dan afhaal.

Tip 4: Hou het klein

De verleiding is misschien groot om in een zo groot mogelijk gebied te bezorgen. Ons advies: bezorg in een kleine straal rond je restaurant. Zo kan je sneller bezorgen, waardoor het eten warm blijft en zijn kwaliteit behoudt. In een middelgrote stad heb je zelfs met een kleine radius rondom je restaurant al snel duizenden potentiële bestellers. 

Tip 5: Kies voor mooie verpakking 

In je restaurant maak je je borden zo mooi mogelijk op, bij thuislevering steek je die energie in de verpakking. Een mooi verpakt gerecht is namelijk aantrekkelijker! Kies daarom voor containers die én goed ogen én het gerecht goed tot bij de gebruiker brengen. Een isothermisch bakje in piepschuim is misschien niet heel sexy, maar het houdt je gerecht wel goed warm. Met een papiertje eromheen en een mooie sticker met jouw logo erop, ziet het er toch aantrekkelijk uit. Kies zoveel mogelijk voor de ecologische verpakking. Communiceer hierover naar je gasten, laat ze weten waarom je hiervoor kiest.  

Tip 6: Size matters

Tip 6: Size matters

Zorg dat de maat van je verpakkingen goed is afgestemd op je porties. Een verpakking die precies past heeft immers heel wat voordelen. Het gerecht lijkt groter en bijgevolg aantrekkelijker en je hoeft de porties dus niet te vergroten voor thuislevering. Je vermijdt ook dat de gerechten in de verpakking gaan schuiven en dat het een boeltje wordt bij levering. 

Tip 7: Pak je gerecht slim in 

Je gerecht zo lekker en mooi mogelijk bij de gast krijgen is een van de grootste uitdagingen. Frieten is daarbij wellicht wel de grootste uitdaging. Pak frietjes altijd als laatste in en doe ze in een zakje met gaatjes, zodat ze lekker krokant blijven. Toast de broodjes van je hamburgers zodat ze niet nat en zacht worden. Doe vervolgens de saus op de salade, niet op het broodje. En geef koude en warme gerechten apart van elkaar mee, zodat ze elkaars temperatuur niet beïnvloeden.

Tip 8: Bezorgservice als reclamemiddel

Een mooi verpakt en warm afgeleverd gerecht is al een visitekaartje op zich. Maar je kunt levering aan huis ook benutten als reclame voor je restaurant. Door in te spelen op het moment en snel te schakelen biedt je klanten toch een oplossing aan voor hun gecancelde restaurantbezoek. Of verras je gast met een kleine verrassing bij de bestelling, zoals een brownie of een nieuw dessert van je menukaart. Wat ook werkt: een persoonlijke, handgeschreven boodschap, zoals “Enjoy, Marie! En bedankt voor de bestelling”.

Tip 9: Communiceer altijd goed met je gast

Tip 9: Communiceer altijd goed met je gast

Misschien wel de belangrijkste tip: hou contact met je gast, ook al zie je deze niet. Wordt de bestelling later bezorgd dan beloofd? Laat het de klant direct weten. Is het eten koud bezorgd? Bezorg hem dan zo snel mogelijk een nieuw gerecht, liefst mét een extra attentie erbij. Ben je iets vergeten aan je bestelling toe te voegen? Laat het zo snel mogelijk nabrengen. Gasten waarderen die speciale aandacht. 

Tip 10: Houd de reviews in de gaten

In je restaurant merk je meteen of gasten tevreden zijn of niet. Bij levering aan huis krijg je die feedback vaak in de vorm van een online review, veelal via de app van je thuisleveringspartner. Check dus regelmatig reviews op desbetreffende sites en apps . En probeer die reviews te zien als constructieve opmerkingen eerder dan kritiek. Gebruik het als waardevolle en eerlijke informatie van je consument.  

Op zoek naar meer tips en info?

Op zoek naar meer tips en info?

Heb je nog bijkomende vragen of wil je gepersonaliseerde info? Neem dan contact op met je vertegenwoordiger of contacteer onze Customer Service.  Ons team staat altijd klaar om chefs te helpen, zeker in deze onzekere periode! 

Kies voor rendabele groei van je aanbod in takeaway door een samenwerking met Two4One takeaway. Met het transparante concept van Two4One takeaway geef je een klein geschenkje aan je klant. In ruil krijg je de ondersteuning van de professionele marketingmachine van Two4One en bereik je plots een veel breder cliënteel.

Transparant en eenvoudig. Dat is Two4One takeaway. Je biedt de klanten een gratis dessert, een flesje wijn of een kleine korting bij hun bestelling. Je bepaalt volledig zelf welke deal je aanbiedt en wanneer. Op die manier kan jij focussen op je grootste kwaliteit: lekkere gerechten aanbieden. Two4one maakt dat veel meer mensen uw lekkere aanbod ontdekken. Zowel via social media, via de website als via e-mailmarketing naar een potentieel van 300.000 mensen.

TWo4One kent geen kleine contractlettertjes en plukt geen marge op de omzet. Tijdens de lockdown is deelnemen zelfs gratis! Meer info op https://www.two4one.be/contact/takeaway

Home
Producten
Favorieten
Cart
Menu